V piatok večer 26. septembra sa odohralo posledné predstavenie 2. ročníka festivalu Edufest, Pop animal divadla Slzy Janka Borodáča z Prešova v réžii Júlie Rázusovej. Festival s mottom Theatr – Um = Publik – Um = Politik – Um = Eruditio = UM trval 8 dní, od 16. 9. do 19. 9. a od 23. 9. do 26. 9. 2025. Počas týchto dvoch týždňov sa uskutočnilo 8 inšpiratívnych workshopov venovaných neformálnemu vzdelávaniu divadlom a diváci a diváčky mali možnosť vidieť dokopy 9 predstavení, z toho 5 večerných predstavení pre dospelých. Druhý ročník sa konal v priestoroch Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici.
Druhý ročník pilotného festivalu mal ambíciu naplniť odkazy Frankfurtskej deklarácie (r. 2019) a Soulskej agendy (r. 2010). Obidve spomínané deklarácie sa venovali aplikácii neformálneho vzdelávania umením do života škôl, kultúrnych inštitúcií a bežných rodín. Podpísalo ich 37 krajín Európy a sveta vrátane Slovenska. Festival nadväzuje na uvedené deklarácie, rovnako ako aj na Iniciatívu festivalu Bábkarská Bystrica 2022, Divadlo na každý deň! vyzývajúcej zodpovedné inštitúcie k realizácii neformálneho vzdelávania umením/divadlom na Slovensku a k rozvíjaniu kultúrnych kompetencií. 2. ročník EDUFESTu bol aktívnym a angažovaným projektom pokračujúcim v tomto úsilí, formujúcim divadelnú a estetickú, ako aj občiansku gramotnosť. Inšpiroval k spolupráci rezortov školstva a kultúry na všetkých úrovniach. Festivalovým zámerom bolo z pasívnej návštevy divadla vytvoriť aktívne divácke stretnutie.
Festival bol rozdelený do štyroch línií, Rastieme s divadlom 1 – 4, pričom každá priniesla neformálne vzdelávanie inej vekovej kategórie – od vzdelávania najmenších detí v MŠ a na 1. stupni v ZŠ až po vzdelávanie mladých ľudí na SŠ a na VŠ.
Slovenskú časť festivalu reprezentovali výnimočné slovenské divadlá nepodporené Fondom na podporu umenia v roku 2025, divadlo Š.E.M, Odivo, divadlo Kontra, SkRAT, Uhol_92, Jedným dychom, Divadelné centrum Martin, Slzy Janka Borodáča. Celkovo na EDUFESTe vystúpilo 9 slovenských divadiel. 8 zahraničných lektoriek z Česka, Slovenska a Veľkej Británie pripravilo kvalitné vzdelávacie workshopy, v ktorých aplikovali prvky divadelného jazyka do formálneho vzdelávania a do bežného života.
Festival obohatili sprievodné podujatia – prezentácia knihy Juraja Šebestu: SME DIVADELNÍCI. Divadelný román v štyroch dejstvách s prológom a epilógom. Román o divadle pre teenagerov*ky, ktorý vydal Divadelný ústav v Bratislave v roku 2024. Podujatie
sa uskutočnilo v stredu 24. septembra od 15:00 v Teátriu BDNR. Vyvrcholením festivalu bola aktívna diskusia s názvom POLITIKA, UMENIE A VZDELÁVANIE. MÔŽE BYŤ UMENIE A VZDELÁVANIE NEPOLITICKÉ?, ktorá sa konala v Teátriu BDNR v piatok 26. 9. o 15:00. Moderoval Oliver Rehák (editor kultúry Denníka N) a hosťami a hostkami boli Silvia Hroncová (kultúrna manažérka, teatrologička, bývalá ministerka kultúry SR), Bohunka Koklesová (historička umenia, kurátorka, vysokoškolská pedagogička, od r. 2019 rektorka VŠVU v Bratislave) a Július Barczi (historik umenia, bývalý riaditeľ Múzea Betliar). Videozáznam z diskusie je dostupný na našom YouTube (odkaz TU).
Po večerných predstaveniach sa konali diskusie s tvorcami a publikom, ktoré viedli riaditeľka BDNR Iveta Škripková, umelecký šéf BDNR Marián Pecko a lektorka dramaturgie BDNR Michaela Gádošiová. Diskusiu po predstavení divadla UHOL_92 s režisérkou Alžbetou Vrzgula viedla dramaturgička a divadelná kritička Katarína K. Cvečková, hostkou bola Soňa Jánošová, redaktorka denníka SME.
Festival navštívilo okolo 600 divákov a diváčok. Z toho workshopov sa zúčastnilo 105 záujemcov a záujemkýň.
Na prípravách a organizácii festivalu sa podieľali členovia a členky BDNR: umelecké vedenie divadla a dramaturgia, produkcia a prevádzka divadla, ekonomický úsek, ateliéry, technika a herečky BDNR Mária Šamajová a Alžbeta Kráľová, ktoré uvádzali predstavenia. Pomáhali nám tiež dobrovoľníčky z Centra dobrovoľníctva v Banskej Bystrici a členky Tvorivého písania pri BDNR.
Zdroj: BDNR